UNELTE

Profitați la maximum de bugetul dvs. și experiența noastră

 

Răspuns garantat în 24 ore!

Servicii Mai Bune

Preturi Mai Bune

Experienta Mai Buna

Instrumente utile de explorat

Sistemul juridic românesc este formalist, iar modificările legislative recente l-au transformat într-unul excesiv de formalist.

In ce sens?

În sensul că, deși acordurile verbale sunt recunoscute prin lege ca contracte, o strângere de mână nu este suficientă. Unele dintre motive sunt impuse de lege, iar altele de practică. De exemplu, dacă apare un litigiu între părțile contractante, un acord care nu este cuprins într-un contract scris poate fi cu greu dovedit și nu întotdeauna complet. Așadar, deși legea recunoaște valide aceste „înțelegeri ale domnilor”, părțile nu beneficiază de o protecție juridică suficientă.

Situații care apar în lipsa unor contracte scrise

Există situații în care oamenii aleg să facă înțelegeri verbale și apoi să își trimită reciproc e-mailuri. Ce se întâmplă cu această corespondență, ce valoare are dacă vrem să dovedim ceea ce s-a stabilit prin acordul verbal?

Potrivit legii, corespondența este doar un mijloc secundar de probă. În niciun caz nu are „forța” unui contract scris. Uneori, corespondența poate fi chiar dăunătoare pentru părți, deoarece oamenii tind să spună cât mai multe în corespondență. Ori acest lucru este complet greșit. Orice corespondență de tip „roman fluvial” are ca efect denaturarea înțelegerii inițiale.

Nici măcar facturile acceptate nu constituie o garanție pentru obținerea unei hotărâri judecătorești de obligare a debitorului la plata. Oamenii trebuie să înțeleagă că facturile NU sunt un contract. Au rolul de document justificativ contabil și, eventual, de notificare. Dar nu clarifică aspectele contractuale și, uneori în litigiu, pot fi chiar combatute cu succes.

Pe de altă parte, acordurile verbale sunt greu de dovedit, dar și greu de executat. Pentru ce motiv? Din simplul motiv că toți suntem oameni.

Răspunsul este pe cât de simplu, pe atât de complicat să ții cont de acest lucru.

În negocieri, oamenii promit, fac compromisuri, cresc etc. și, în final, încheie o înțelegere. Fiecare are propria imagine a detaliilor. Fiecare are propria imagine a discuției, care de cele mai multe ori NU coincide cu cea a partenerului contractual. Într-un fel este normal, pentru că doi parteneri contractuali sunt în realitate două persoane cu scopuri opuse care converg într-un singur punct, și anume că s-au ales între ei pentru a efectua o operațiune și în acest fel au pretenții reciproce.

Ca exercițiu de imaginație, să spunem că părțile convin să picteze o casă în schimbul unui preț. Dar nu încheie un contract scris, ci un acord verbal. Aceștia stabilesc că materialele sunt incluse în prețul stabilit. Totuși, în timpul execuției lucrării, prestatorul realizează că necesarul de material este mult mai mare decât se anticipa, deoarece doar odată cu decopertarea poate observa că sunt necesare și unele reparații suplimentare.

Ce se întâmplă în acest caz?

Proprietarul va refuza probabil să adauge unele costuri, iar prestatorul va refuza să continue lucrarea pentru că devine prea costisitoare pentru el. Cu toate acestea, niciunul dintre ei nu va ști cum să procedeze dacă înțelegerea lor nu a devenit un contract scris. Ca și în exemplul precedent, în orice tip de convenție pot apărea elemente de surpriză sau, chiar dacă nu sunt o surpriză, părțile pot să nu-și amintească detaliile pe care nu le-au considerat importante la momentul încheierii acordului.

Sfatul nostru ca specialisti este ca orice intelegere, oricat de simpla ar parea, sa fie transpusa intr-un contract scris. Și orice contract scris ar trebui să conțină detaliile pe care părțile le consideră importante, așteptările pe care le au de la partenerul contractual. Totuși, redactarea contractului trebuie lăsată în mâinile unui specialist juridic. La fel ca sănătatea, la fel ca în orice domeniu în care este nevoie de expertiză și de o viziune de ansamblu, un jurist va ști: să întocmească un contract în funcție de nevoile clientului său, va ști să-l îndrume pe un drum cât mai sigur. pe cat posibil, vei sti sa anticipezi efectele anumitor angajamente.

Toate aceste lucruri se numesc „Atitudine preventivă”.

Dacă sunteți investitor străin în România (persoană juridică sau fizică) ar trebui să fiți la curent cu tratatele de dubla impunere pe care România le-a semnat pentru a nu plăti impozite în mai multe țări. România a semnat acest tip de tratat încă dinainte de 1989.

În 2001, România și Republica Federală Germania au semnat un astfel de Acord de evitare a dublei impuneri privind în principal impozitele pe venit și pe capital. Prezentul Acord se referă la următoarele tipuri de impozite care sunt în conformitate cu legislația fiscală românească: impozit pe venit, impozit pe profit, impozit pe proprietate, impozit pe venitul agricol, impozit pe dividende. În cazul Germaniei, tipurile de impozite acoperite de prezentul acord sunt: impozitul pe venit, impozitul pe corporații, impozitul pe teren și impozitul comercial.

Convenția se va aplica, de asemenea, oricăror impozite identice sau substanțial similare care sunt impuse după data semnării prezentei convenții în plus față de sau în locul impozitelor existente. Veniturile realizate de un rezident al uneia dintre țări din proprietăți imobiliare (inclusiv venituri din agricultură sau silvicultură) situate în cealaltă țară pot fi impozitate în acea cealaltă țară.

În cazul dividendelor plătite de o societate a uneia dintre țări unui rezident al celeilalte țări, acestea pot fi impozitate de acea altă țară. Totuși, rata impozitului impusă de primul stat contractant menționat asupra acestor dividende nu va depăși 5 procente din suma brută a dividendului.

Profiturile comerciale ale unui rezident al uneia dintre țări vor fi scutite de impozit de către cealaltă țară, cu excepția cazului în care rezidentul are un sediu permanent în acea altă țară. În cazul în care rezidentul are un sediu permanent în acea altă țară, acel celălalt județ poate impune impozit pe profiturile industriale sau comerciale ale rezidentului, dar numai pe atâta dintre acestea cât sunt atribuibile sediului permanent.

Această Convenție pentru Evitarea Dublei Impoziții conține și prevederi privind impozitarea câștigului de capital, a profesiilor independente, a pensiilor etc. Este important de menționat că prevederile acestor Convenții trebuie să fie coroborate și cu reglementările UE (aplicabile în România prin Cod fiscal).

Dacă sunteți investitor străin în România (persoană juridică sau fizică) ar trebui să fiți la curent cu tratatele de dubla impunere pe care România le-a semnat pentru a nu plăti impozite în mai multe țări.

România semnează acest tip de tratat încă dinainte de 1989. Este și cazul Statelor Unite ale Americii. Aceste două părți contractante au semnat o astfel de convenție în 1974.

Prezentul tratat se referă la următoarele tipuri de impozite care sunt în conformitate cu legislația fiscală românească: impozitul pe profit pentru societățile mixte (române și străine); impozitul pe venit obtinut din activitati agricole; inchirieri; nerezidenți; salarii, salarii, taxe, drepturi de autor și venituri din orice altă sursă primite de persoane fizice; intreprinderi, altele decat societatile mixte sau intreprinderile de stat.

În cazul Statelor Unite, impozitele federale pe venit impuse de Internal Revenue Code (altele decât impozitele de asigurări sociale). Această enumerare nu este imitativă.

Veniturile din proprietăți imobiliare, inclusiv redevențele și alte plăți în legătură cu exploatarea resurselor naturale și câștigurile rezultate din vânzarea, schimbul sau alte dispoziții ale unor astfel de proprietăți sau ale dreptului care dă naștere unor astfel de redevențe sau alte plăți, pot fi impozitate de către statul în care sunt situate aceste bunuri imobile sau resurse naturale.

În cazul dividendelor plătite de o corporație a unuia dintre statele contractante unui rezident al celuilalt stat contractant, acestea pot fi impuse de ambele state contractante.

Cu toate acestea, rata impozitului impusă de primul stat contractant menționat asupra acestor dividende nu va depăși 10% din valoarea brută a dividendului.

Profiturile industriale sau comerciale ale unui rezident al unuia dintre statele contractante vor fi scutite de impozit de către celălalt stat contractant, cu excepția cazului în care rezidentul are un sediu permanent în acel celălalt stat contractant.

Dacă rezidentul are un sediu permanent în acel celălalt stat contractant, impozitul poate fi impus de acel celălalt stat contractant asupra profiturilor industriale sau comerciale ale rezidentului, dar numai în măsura în care acestea sunt atribuibile sediului permanent.

Această convenție pentru evitarea dublei impuneri conține și prevederi privind impozitarea câștigului de capital, profesiilor independente, pensiilor etc.

Activitățile economice se clasifică după codificarea lor, pe domenii și subdomenii de activitate, iar în cadrul subdomeniilor, pe activități specifice.

Domeniile principale sunt codificate cu 2 numere, subdomeniile cu 3 numere, iar activitățile în sine, fiecare cu un cod din 4 cifre.

Clasificarea activităților din economia națională a României – CAEN a fost actualizată în anul 2007 în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.893/2006 pentru modificarea Regulamentului Consiliului Comunităţii Economice Europene nr. 3.037/90 privind Nomenclatorul Activităților din Comunitatea Europeană – NACE Rev. 2.

La inregistrarea unei structuri economice (societate comerciala, persoana fizica autorizata) in Registrul Comertului este necesara indicarea activitatilor codificate cu 4 cifre. Este util de știut că activitățile codificate cu 4 cifre sunt denumiri generice care includ de facto sau prin asimilare mai multe activități specifice.

De aceea este utilă consultarea Ghidului CAEN, preluat de pe site-ul Comisiei Europene

Odată ce ne-am hotărât să intrăm în relații juridice de orice fel cu o altă persoană, este sigur că vor trebui parcurse mai multe etape pentru ca scopul dorit să fie atins.

Întotdeauna fundamentul raporturilor juridice constă în data: etapa verificărilor și etapa materializării negocierilor printr-un acord scris.

Atitudinea pe care trebuie să o adoptăm este atitudinea preventivă. Modul în care acționăm pe parcursul acestor etape este de mare importanță; în această perioadă, s-ar putea să construiești o bază mai mult sau mai puțin solidă pentru relația ta viitoare.

Pentru ca acțiunile dumneavoastră să fie considerate ca atitudine preventivă, ar trebui să procedăm în felul următor:

A. În faza inițială a negocierilor:

  1. cere informații și documente nu numai legate de viitorul partener contractual, ci și de obiectul negocierilor;
  2. analizeaza documentele primite;
  3. verifica veridicitatea informatiilor furnizate cu privire la viitorul partener contractual.

De exemplu, este recomandabil să:

  • verifica existenta si functionalitatea companiei cu care ai ales sa inchei un acord,
  • verifică dacă persoana care se prezintă ca reprezentant legal al altei persoane are într-adevăr această calitate,
  • obtine extras din Cartea Funciara pentru informare pentru a descoperi eventualele detalii asupra imobilului care face obiectul negocierii,
  • să verifice existența și/sau realitatea documentelor sau informațiilor, care sunt menționate într-un contract de vânzare-cumpărare imobiliară,
  • efectuați alte verificări înainte de stabilirea unui acord, aceasta în funcție de tipurile de contracte pe care doriți să le încheiați.

B. În etapa întocmirii contractului:

  1. materializați rezultatul negocierilor, pe scurt, în scris, pentru a vă putea aminti la ce anume v-ați convocat și în ce măsură;
  2. cere ajutorul unui avocat la intocmirea contractului; este indicat să aveți un document scris în orice situație, totuși poate fi dăunător să „împrumutați” modele pe care le ajustați singur. Adaptarea personală a unui contract este comparabilă cu tratarea problemelor de sănătate fără ajutorul unui medic. Nu există situații identice, deci există doar soluții personalizate.
  3. văzând că una dintre părți își asumă rolul de furnizor al proiectului de contract, nu îl semnați conform prevederilor. Verificați conținutul proiectului și, în general, căutați sprijinul specialiștilor juridici în efectuarea acestor verificări.
  4. Uneori clauzele sunt neclare și de cele mai multe ori sunt întocmite în favoarea părții care este furnizorul acordului. Solicitați sprijinul unui specialist pentru a reformula acele clauze sau pentru a face modificările necesare conținutului acordului.

Trebuie înțeles, întrucât este indicat să fii conștient de pe ce pământ călci când este acoperit cu apă, este indicat să știi și pe ce te poți baza atunci când faci primul pas într-o relație juridică.

Noi, ca specialiști în drept, știm că este mai ieftin pentru clienții noștri să prevină problemele; odata cu aparitia problemei, in situatia in care clientul nu si-a luat masurile de precautie necesare la inceputul raportului juridic, este mult mai costisitoare remedierea problemei.

De aceea, sfatul nostru este să apelați la serviciile juridice ale unui specialist indiferent de conjunctură și de la bun început, ținând cont de faptul că orice relație juridică are o dinamică proprie care poate deveni treptat, din diverse motive, scăpate de sub control, unele dintre ele fiind complet neașteptate.

Procesul de vanzare a unui imobil in Romania, poate fi unul complex in functie de statutul juridic al imobilului si de taxele care trebuie platite de catre vanzator inainte si in momentul vanzarii.

Pentru ca o persoană (juridică sau fizică) să vândă proprietăți în România terenul, clădirea sau ambele trebuie să îndeplinească o serie de condiții precum: imobilul să fie liber de sarcini (ipotecă, limitări sau cauze judiciare sesizate în mod expres Terenului). Registrul) sau dacă acestea există, aceasta va fi notificată Cumpărătorului (nu este o obligație, dar poate face procesul să meargă mai ușor); existența unor cauze în justiție legate de respectivul imobil, imobilul nu ar trebui să aibă interdicție de a fi vândut etc. De asemenea, astfel încât proprietatea să poată fi vândută fără piedici, statutul său juridic la cartea funciară ar trebui să fie în regulă.

În ceea ce privește vânzătorul, cel care dorește să vândă o proprietate în România ar trebui să dețină proprietatea legală asupra imobilului, deoarece nimeni nu poate vinde ceva ce nu-i aparține.

Vânzătorul va pune apoi proprietatea pe piață. Vanzatorul are doua posibilitati principale in acest sens: fie sa incheie un contract de prestari servicii cu un agent imobiliar, fie sa desemneze un reprezentant care sa se ocupe de vanzarea imobilului.

Într-un contract cu un agent imobiliar, Vânzătorul plătește de obicei un comision de 1 până la 3 la sută din valoarea tranzacției.

După aceasta, Cumpărătorii vor contacta Vânzătorul dacă sunt interesați să cumpere proprietatea. Vânzătorul poate întocmi un contract denumit promisiune unilaterală de vânzare în care Vânzătorul este obligat să vândă proprietatea, iar Cumpărătorul are o perioadă limitată de timp pentru a decide dacă dorește să cumpere.

După ce părțile au convenit asupra proprietății și asupra prețului acesteia, poate fi redactat un contract de vânzare-cumpărare. Înainte de încheierea contractului de vânzare-cumpărare, părțile pot semna un contract de promisiune de vânzare-cumpărare prin care se prevede că contractul de vânzare-cumpărare va fi întocmit într-o perioadă determinată.

Contractul de vânzare-cumpărare trebuie să fie autentificat de un notar public (taxele pentru acesta pot fi plătite de Cumpărător sau împărțite între părți) pentru a fi valabil conform legislației române. Vânzătorul trebuie să prezinte notarului o serie de documente: documente de la autoritățile fiscale (din care să rezulte că nu există datorii restante), de la Cartea Funciară (din care să rezulte că vânzătorul este proprietar) etc.

Potrivit Legii Romane, Vanzatorul este facut responsabil pentru orice vicii ascunse pe care Cumparatorul le-ar putea constata ulterior asupra imobilului si de asemenea pentru orice evacuare impotriva Cumparatorului.

Echipa Legality este specializată în chestiuni legate de cumpărarea și vânzarea de proprietăți în România și vă poate ajuta pe parcursul întregii proceduri.

AVEM ACELASI SCOP

Scroll to Top