Romania aflata intr-o perioada de tranzitie, fireasca in timpurile contemporane, a adoptat o serie de masuri legale si fiscale cu ajutorul carora sa ne aliniem pozitionarii Uniunii Europene fata de cerintele determinate de crizele succesive pe care le parcurgem la nivel global. Actualmente, Romania ca parte a Uniunii Europene, actioneaza ca un partener de incredere si in acest sens are nevoie sa ajusteze cadrul legislativ, chiar daca aceste ajustari sunt perfectibile, scopul urmarit fiind acela de a taia nodul gordian prin reconstruirea structurii legislative si fiscale. Ca orice proces complex, timpul si ajustarea sunt chestiuni de baza; modificarile legislative mai jos semnalate fac parte din acest proces, sunt aplicabile incepand cu 01 ianuarie 2025 si, chiar daca vor suferi mici ajustari in urmatoarea perioada, acestea sunt firesti iar noi vi le vom sesiza din timp.
- Persoanele juridice au obligația să dețină un cont de plăți în România sau la o unitate a Trezoreriei Statului, pe toata perioada desfasurarii activitatii (chiar si in situatia inactivarii voluntare a societatii pentru termenul maxim de 3 ani).
Pentru persoanele juridice nou-înființate, deschiderea contului se realizează într-un termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la data înființării.
Prestatorii de servicii de plată care furnizează servicii de plată pe teritoriul României nu pot refuza o cerere privind deschiderea contului și nici o cerere care vizează deschiderea unui cont de către persoanele fizice, cu excepția cazurilor în care deschiderea unui astfel de cont ar avea drept rezultat o încălcare a dispozițiilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
Sanctiunile in cazul in care nu este respectata obligatia deschiderii unui cont de plati sunt declararea respectivei societati ca inactive (rezultatul fiind imposibilitatea desfasurarii activitatii) si sanctionarea contraventionala a societatii prin aplicarea unei amenzi de la 3.000 lei la 10.000 lei.”
- Este declarata ca inactiva societatea care nu a depus situațiile financiare anuale în termen de 5 luni de la împlinirea termenului legal pentru depunerea acestora.
- Cesiunea părților sociale ale asociatului unei societăți cu răspundere limitată care deține controlul societății va fi supervizata de organul fiscal, prin verificarea efectuata de registrul comertului la data inregistrarii cererii de modificare a structurii actionariatului. Instiintarea organului fiscal va putea fi facuta si de catre oricare dintre asociatii cedenti/cesionari.
Daca societatea inregistreaza datorii fiscale scadente, societatea sau cesionarul pot constitui cu acordul organului fiscal, garantii care să acopere valoarea obligațiilor restante cuprinse în certificatul de atestare fiscală .
- Creste valoarea minimă a capitalului social al societăților cu răspundere limitată.
Acesta se stabilește în funcție de nivelul cifrei de afaceri nete raportate prin situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar precedent, respectiv în cazul societăților care au înregistrat o cifră de afaceri netă peste 400.000 lei, valoarea minimă a capitalului social este de 5.000 lei.
În cazul societăților cu răspundere limitată nou înființate, valoarea minimă a capitalului social este de 500 lei.
Valoarea minimă a capitalului social la 5.000 lei se majorează până la finalul exercițiului financiar următor celui în care se constată creșterea cifrei de afaceri nete raportată prin situațiile financiare anuale ale exercițiului financiar precedent.
În cazul încălcării acestor dispoziții, orice persoană interesată se poate adresa instanței pentru a cere dizolvarea societății.
Societățile cu răspundere limitată înregistrate în registrul comerțului își vor majora capitalul social prin modificarea actului constitutiv, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrării în vigoare a legii de modificare (cu referire la actuala limita inferioara a capitalului social).
În cazul în care societatea cu răspundere limitată nu-si completeaza capitalul social la noile limite, la cererea oricărei persoane interesate, precum și a Oficiului Național al Registrului Comerțului, tribunalul va pronunța dizolvarea societății.
- Depasirea termenului maxim de suspendare de 3 ani fara ca societatea sa fi fost reactivata, duce la dizolvarea societatii si, daca nicio persoana nu solicita numirea unui lichidator, aceasta va fi radiata.
- Impozitul pe dividende se stabilește prin aplicarea unei cote de impozit de 16% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române.
- Veniturile din jocuri de noroc se impozitează prin reținere la sursă. Impozitul datorat se determină la fiecare plată, prin aplicarea următorului barem de impunere asupra fiecărui venit brut primit de un participant de la un organizator sau plătitor de venituri din jocuri de noroc:
– venit brut de până la 10.000 lei inclusive, impozitul este de 4%
– venit brut peste 10.000-66.750 lei inclusiv, impozitul este de 400 lei + 20% pentru ceea ce depășește suma de 10.000 lei;
– venit brut peste 66.750 lei, impozitul este de11.750 lei + 40% pentru ceea ce depășește suma de 66.750 lei.
Notă: deși modificările legislative sunt programate să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, acestea au fost supuse unei revizuiri de constituționalitate, astfel încât vă vom ține la curent cu forma finală.


